Domnului profesor Dimitrie Tselenghidis afirma ca „Unitatea Bisericii a nu fost pierdută”, „Biserica nu este divizată” in contrast cu afirmatiile Inaltpreasfințitului Nifon al Targoviștei care spune că „Unitatea Bisericii a fost pierdută”, „Biserica este divizată”

La minutul 00:36:50 din Unity Plenary, WCC 10th Assembly, 4 November 2013 Mitropolitul Nifon al Targovistei ne spune:
„Trebuie sa explicăm cum că distinctia sau alteritatea sunt pastrate și chiar cerute, prin venirea impreună si realizarea unei mai mari dorite comuniuni a tuturor Bisericilor”.
„Taina Bisericii si Unitatea Ei este bazată pe unitatea si distincția ce există in Sfanta Treime”
„…semnul sigur al unitatii noastre este marturisirea noastra in credința Trinitară si in Domnul nostru Iisus Hristos ca Domn si Mantuitor..”
Sa intelegem ca acesta este semnul că ne aflăm in „Biserică”? Acesta se numeste „minimalism dogmatic” si nu este acceptat de Biserica Sinoadelor Ecumenice(nota mea).

Inaltpreasfintitul Nifon al Targovistei afirma incepand de la minutul 00:40:00 din Unity Plenary, WCC 10th Assembly, 4 November 2013 http://www.youtube.com/watch?v=M94BeY_ZmtQ urmatoarele:

„Cea mai mare provocare ramane eclesiologia. Care este Adevărata Biserică nascută la Ierusalim si imprastiata in toata lumea? Cum am ajuns sa avem atat de multe Biserici care au atat de multe, sau in anumite cazuri, atat de putin in comun?… fie ca ne place sau nu, situatia in care sa cautam o noua viziune asupra comuniunii(Koinonia)dintre Biserici este una a diviziunii si a separatiei… toata problema in reuniune(a Bisericilor) consta in atentia dintre unitate si diviziune(diversitate),
trebuie sa facem tot posibilul sa acceptam tensiunile si sa continuam impreuna pe drumul catre unitatea vizibila care in sfarsit va veni.
UNITATEA BISERICII A FOST PIERDUTA, scopul nostru nu este sa creem o noua Biserica ci sa o restauram pe cea Una Biserica in neintrerupta ei continuitate in plinatatea Ei sacramentala. Timpul cand se va defini forma finala pe care Biserica cea Una, odata reconstituita(restaurata)va lua, inca nu se afla aici
….sa trecem pentru granitele confesionale, rabdare, munca grea” am citat din discursul Mitropolitului Nifon al Targovistei la Busan.

Sa vedem acum ce raspunde domnul profesor Dimitrie Telenghidis la aceasta idee, cum ca „UNITATEA BISERICII A FOST PIERDUTA” „Biserica divizata”:


„Credinţa Bisericii este dată de sus, este inspirată de Dumnezeu, de aceea, ea nu este negociabilă. În conformitate cu învățătura Sinodului al II-lea Ecumenic, nu pot exista Biserici divizate sau mai multe Biserici, pentru că astfel ar rezulta o contradicţie între definițiile Biserica cea una – Bisericile cele multe și Biserica cea una – Biserica divizată.
Orice schismă şi orice eventuală erezie nu ating în esență Biserica în privinţa caracterului ei unitar. Biserica a fost, este şi va rămâne una şi nedivizată până la sfârşitul veacului. Exact acest lucru îl mărturisim în Simbolul de Credinţă, folosind verbul cred la timpul prezent.
Hristos este capul acestui Trup integru ce continuă să rămână integru fie că se îmbogăţeşte cu nenumăraţi membri, fie că este mărginit la un număr infim de membri de-a lungul istoriei.
Hristos nu poate să fie capul unui Trup divizat sau fărâmițat. Acest fel de ecclesiologie nu a fost legitimat niciodată în cadrul istoriei noastre bisericeşti şi nici nu este cu putinţă să fie legitimat în cadrul experienţei în Duhul Sfânt a Bisericii.
Biserica nu poate să fie una şi totodată fragmentată.
Dacă Biserica este divizată, atunci ea nu poate fi una, pentru că Unul este Trupul Domnului. Ba, mai mult, dacă este divizată, nu este nici sfântă, nici sobornicească şi nici apostolică.
Însă, dacă Biserica, conform Simbolului de Credinţă, este una, nu pot exista Biserici eterodoxe (în afara Bisericii Ortodoxe), nici Biserici mame, nici Biserici surori, nici Biserici fiice sau Biserici nepoate.
Una şi singura Biserică nedespărţită (întotdeauna) naşte tainic din apă şi din Duh (Ioan 3: 5) doar pe membrii ei, nicidecum nu naște alte Biserici.
În consecinţă, considerarea Bisericii ca fiind divizată, considerare manifestată, din nefericire, în ultima vreme, de către importante fețe bisericeşti, este în opoziţie cu exprimarea clară a Simbolului de Credinţă.
Considerarea că Biserica ar fi divizată sau că ar exista har și mântuire în afara ei, aduce cu sine, conform hotărârilor Sinoadelor Ecumenice, căderea din Biserică, mai exact, caterisirea şi afurisenia, în funcţie de împrejurare, a aceluia care persistă într-o consideraţie dogmatică greşită.
Considerarea că Biserica este divizată anulează, în practică, credinţa în însăşi existenţa Bisericii care, doar pentru că este una şi nedespărţită, poate fi înţeleasă în baza conştiinţei de sine ortodoxe.
Prin urmare, atunci când cineva acceptă conştient consideraţia că Biserica este divizată, neagă credinţa Bisericii, neagă identitatea, dar şi conştiinţa de sine a ei.
Din acest motiv, ortodocşii nu au nici o problemă psihologică legată de identitatea lor ca ortodocși și ca Biserică, așa cum au cei ce au fost tăiați din Trupul Bisericii, adică eterodocșii (romano-catolici, anticalcedonieni-copţi, armeni, protestanţi cu diviziunile lor neoprotestante: baptişti, adventişti, evanghelişti etc.)
Desigur, Biserica Ortodoxă se roagă cu durere, îi pare rău şi manifestă interes pentru pocăinţa şi întoarcerea acestora în Trupul unic al lui Hristos, de la care au fost tăiaţi din cauza devierilor lor dogmatice
.

„Prin teoria ramurilor înţelegem teoria protestantă privind identitatea Bisericii. Biserica, după protestanţi, este comunitatea nevăzută a Sfinţilor. Toate diversele Biserici istorico-empirice, cu dogme diferite, sunt legitime şi echivalente, fiind ramuri ale copacului Bisericii nevăzute. Biserica nevăzută este Biserica despre care mărturisim în Simbolul de Credinţă. În consecinţă, nici o Biserică locală, indiferent de dogmă, nu întrupează una, sfântă, sobornicească şi apostolească Biserică. Nici o Biserică locală nu poate susţine faptul că deţine plinătatea adevărului revelat. Biserica cea una a lui Hristos este cumulul total al secţiilor separate, adică al Bisericilor locale de orice dogmă, oricât de mult ar diferi din punct de vedere dogmatic între ele. Acest fapt este cu neputinţă de acceptat din punct de vedere ortodox.”

fragment din „Sunt eterodocşii, adică toţi cei ce îşi zic creştini, dar nu sunt ortodocşi, membri ai Bisericii?” ,de Dimitrie Ţelenghidis , Profesor al Facultăţii de Teologie, Universitatea Aristotelică din Tesalonic in cadrul Conferintei „Biserica si lumea de azi” tinute la Chisinau in Republica Moldova in 2012
traducere din limba greaca de preot Matei Vulcanescu
– urmeaza in curand si alte raspunsuri din partea unor personalitati teologice, precum parintele Gheorghe Metallinos, egumenul Gheorghe Kapsanis, si altii.

19 comentarii

Filed under Uncategorized

19 responses to “Domnului profesor Dimitrie Tselenghidis afirma ca „Unitatea Bisericii a nu fost pierdută”, „Biserica nu este divizată” in contrast cu afirmatiile Inaltpreasfințitului Nifon al Targoviștei care spune că „Unitatea Bisericii a fost pierdută”, „Biserica este divizată”

  1. Pingback: PELERIN ORTODOX » Răspunsul domnului profesor Dimitrie Tselenghidis către Inaltpreasfințitul Nifon al Targoviștei care afirmă că “Unitatea Bisericii a fost pierdută”, “Biserica divizată”

  2. INCREDIBIL! IEHOVIȘTII ȘI MASONII ”AU SCRIS” CAPITOLE ÎN MANUALUL DE RELIGIE – Ce atitudine ar trebui să avem față de masonerie?

    http://graiulortodox.wordpress.com/2013/12/30/171-incredibil-iehovistii-si-masonii/

  3. Destui greci sunt fundamentalisti. Din fericire poporul crestin, ortodox, habar nu are de distinctiile acestea teologice prostesti, asa ca este foarte favorabil celorlalti frati crestini, fie catolici, protestanti sau neoprotestanti (crestini care au cristalizat altfel, dar nu fals, doar altfel, crestinismul), asa ca integrismul astora e doar al unora care vor fi din ce in ce mai mult doar o insignifianta minoritate. Cristus regnat, Cristus imperat, Cristus vincit!

    • „distinctiile acestea teologice prostesti” Tocmai i-ati facut prosti pe Sfintii Parinti care prin curatire, iluminare si indumnezeire au ajuns la cunoasterea si la formularea dogmelor dumnezeiesti, care sunt descoperite de Dumnezeu pentru mantuirea noastra. Unitatea Bisericii nu e un joc de cuvinte, e o realitate, e Trupul lui Hristos, care nu poate fi impartit. Iar in Trup toate madularele au aceeas credinta, credinta exprimata in Crezul Niceo-Constantinopolitan.

  4. Adevarul nu se reduce la vorbaria despre el, ci este o persona, e Isus. Uitati-va magnifica misiune protestanta si neoprotestanta, la glorioasa marturie misioinara umila a Sanctitatii Sale Papa Franciscus si lasati prostiile grecesti, urmatile exemplul sau nu veti mai exista. Ortodoxia aceasta promovata de voi trebuie sa piara, sa fie distrusa, caci este o denaturare, un cancer pe trupul Bisericii lui Cristos.

    • Aceals lucru spune si uratorul Adevarului Hristos, si anume diavolul. Deci incercati „sa loviti cu piciorul in tepusa”.

      • gege

        chiar daca poate parea cancer ortodoxia este o „sperietoare” pentru cei care au iesit din matca la 1054… Atata vreme cat ea e construita pe invataturile sinoadelor ecumenice ea e autenticul si adevarul…. Restul…. conteza in proportii neglijabile…

    • adi

      @martin scorsese
      Vad ca le aduceti osanale la catolici,protestanti si neoprotestanti,inteleg ca nici pentru dvs nu e f. clar care din aceste confesiuni detine Adevarul.Totusi presupunind ca doriti sa faceti o minima documentare Numele Domnului este Iisus si nu Isus(asta este de sorginte protestanta si neoprotestanta),referitor la calitatea pe care i-o conferiti ereticului iezuit francisc de sanctitate ea mai intii trebuie probata prin Cuvintul Adevarului si nu prin delatiuni sau agiornamente miselesti.Mai cercetati pentru ca exista si falsa smerenie in locul celei adevarate lucru care se potriveste de minune cu practicile acestui iezuit ,in opinia mea probabil profetul mincinos al Apocalipsei sau daca nu,un vajnic antemergator al antihristului.

  5. Pingback: Mesajul Preafericitului Părinte Patriarh Daniel adresat cu ocazia Săptămânii de Rugăciune pentru Unitatea Creştinilor, 18-25 ianuarie 2014, nu explica un lucru fundamental, si anume faptul ca Biserica intemeiata la Cincizecime NU sa impartit, ci a r

  6. Pingback: Mesajul Preafericitului Părinte Patriarh Daniel adresat cu ocazia “Săptămânii de Rugăciune pentru Unitatea Creştinilor” 18-25 ianuarie 2014, nu explică un lucru fundamental, și anume faptul că Biserica intemeiată la Cincizecime NU sa

  7. Pingback: Mesajul Preafericitului Părinte Patriarh Daniel adresat cu ocazia “Săptămânii de Rugăciune pentru Unitatea Creştinilor” 18-25 ianuarie 2014, nu explică un lucru fundamental, și anume faptul că Biserica intemeiată la Cincizecime NU sa

  8. Pingback: Mesajul Preafericitului Părinte Patriarh Daniel adresat cu ocazia “Săptămânii de Rugăciune pentru Unitatea Creştinilor” 18-25 ianuarie 2014, nu explică un lucru fundamental, și anume faptul că Biserica intemeiată la Cincizecime NU sa

  9. Pingback: Mesajul Preafericitului Părinte Patriarh Daniel adresat cu ocazia “Săptămânii de Rugăciune pentru Unitatea Creştinilor” 18-25 ianuarie 2014, nu explică un lucru fundamental, și anume faptul că Biserica intemeiată la Cincizecime NU sa

  10. Pingback: Mesajul Preafericitului Părinte Patriarh Daniel adresat cu ocazia “Săptămânii de Rugăciune pentru Unitatea Creştinilor” 18-25 ianuarie 2014, nu explică un lucru fundamental, și anume faptul că Biserica intemeiată la Cincizecime NU sa

  11. Pingback: Mesaj incomplet în discursul patriarhului Daniel cu ocazia săptămânii de rugăciune cu ereticii - † APOLOGETICUM: Ortodoxie, neam şi ţarㆠAPOLOGETICUM: Ortodoxie, neam şi ţară

  12. Tu esti PETRU, pe aceasta piatra VOI zidi BISERICA MEA pe care nici portile iadului nu o vor birui.

    • Piatra nu este persoana lui Petru ci marturisirea lui, anume Piatra pe care se va zidi Biserica este marturisirea ca Hristos este Fiul lui Dumnezeu celui Viu. Citit tot versetul nu mumai bucati ca sa le interpretati cum vreti.
      Mai departe Hristos se manie pe Sinon Petru numindu-l satana. Apoi Petru se leapada de Hristos de 3 ori, si de trei ori este reinvestit de Hristos in treapta de Apostol alaturi de ceilalti apostoli: Petru ma iubesti de 3 ori, ca de trei ori se lepadase.

  13. Pingback: Intervenția Mitropolitului Serafim de Pireu in Sinodul Permanent al Bisericii Ortodoxe a Eladei in problema declarațiilor de la întrunirea “Consiliului Mondial al Bisericilor” de la Busan (noiembrie 2013) unde se refera în mod expres și l

  14. Pingback: IPS Serafim de Pireu condamnă declarațiile apostate ale arhiepicopului Nifon, al Târgoviștei | † APOLOGETICUM: Ortodoxie, neam şi ţară

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s