Oprirea pomenirii Episcopului Locului: Schismă? Erezie? Protest?

                        Unii afirmă sus şi tare că a opri pomenirea Ierarhului la Sfânta Liturghie pe motiv de erezie (că predică erezia în public sau e în comuniune cu erezia) ar fi schismă. Dar acești oameni se pare că nu au noțiunea de ce însemnă schisma, pe care după cum spune Sfântul Vasile cel Mare „nici sângele muceniciei nu îl poate spăla”. Schisma înseamnă depărtare de Hristos şi de Biserica Lui, înseamnă lipsa Harului şi a Mântuirii. Cine e în schismă nu mai are nici Har, nici Taine, nici Mântuire. Dar oare a opri pomenirea episcopului în caz că învaţă erezia e schismă? Canonul 15 de la Sinodul I-II Constantinopol din Pidalion ne spune că cei (Preotul) care opresc pomenirea pentru că episcopul e în erezie, atunci acei preoţi nu numai că nu se fac vinovaţi de schismă, ci şi de mare cinste sunt învredniciţi, ca unii care au ferit Biserica de schismă, tocmai prin oprirea pomenirii şi îngrădirea de Episcopul ce învaţă erezia. 
        Iată că prin oprirea pomenirii, Preotul şi credincioșii se îngrădesc de erezia propagată prin episcopul respectiv, la fel şi Episcopul se îngrădeşte de mitropolit, mitropolitul de sinod, sinodul de patriarh, Biserica Autocefală de altă Biserică Autocefală, etc.

Dacă cei care au întrerupt pomenirea episcopului pe motiv de erezie şi numai pe acest motiv ar fi schismatici (rupţi de Biserică) ar însemna că Sfântul Maxim Mărturisitorul a murit schismatic, Sfântul Teodor Studitul a murit schismatic, Sfântul Marcu al Efesului a murit schismatic, etc. Să nu fie!

Pleiada de sfinți ai Bisericii s-au îngrădit pe ei înşişi de erezie prin întreruperea pomenirii canonice a Episcopului locului.

Toţi Sfinţii după ce au întrerupt pomenirea episcopului (numit de canoane pseudo-episcop, sau mincino-episcop  – din moment ce nu înfierează erezia) au continuat să slujească Sfânta şi Dumnezeiasca Liturghie şi toate Tainele Bisericii, rămânând în deplină comuniune cu Biserica Ortodoxă, dar îngrădindu-se de numitul Episcop de care aparținea. În momentul în care un episcop se leapădă public de erezie şi mărturisește ortodox, se reia şi pomenirea lui de către preoți.                                             Din momentul încetării pomenirii nicio caterisire nu îi atinge pe cei ce au întrerupt pomenirea, pentru că Episcopul care se află în erezie nu are puterea de a caterisi pe nimeni. Sfântul Ignatie Teoforul spune că nu poate exista Biserică fără episcop şi fără preoţi, iar episcopul este ca o chitară, iar preoţii sunt corzile chitării. Dar tot Sfântul Ignatie Teoforul spune că, în cazul în care Episcopul este în erezie, trebuie să te desparți de el, ca de un lup în blană de oaie, iar Sfântul Ioan Hrisostom spune că trebuie să fugim de ei şi să ne delimităm de ei.

Iată că sintagma: „Biserică fără Episcop nu există” e valabilă numai în vreme de pace pentru Biserică, dar dacă un Sinod devine tâlhăresc, atunci se schimba situația, nu mai suntem datori a asculta de Episcopul ce are părtăşie cu Sinodul Tâlhăresc, iar preotul în deplinătatea Preoției harice ce o are de la Hristos, nu de la Episcop, care este doar organul prin care se dă Harul Preoției, slujește în continuare până ce se adună un Sinod al Ortodocşilor care va anatematiza pe acei episcopi eretici şi sinoadele lor.
          Am expus pe scurt învăţătura ortodoxă despre îngrădirea de erezie. Aşa a procedat si Sfântul Munte Athos pe timpul Patriarhului de tristă amintire Athenagoras, dar şi Mitropoliți din Biserica Greacă ce au oprit pomenirea Patriarhului Athenagoras în istoria recentă.

 
        În situația dată, legat de întreruperea pomenirii Patriarhului Chiril, consider că pomenirea lui Chiril trebuia întrerupta nu de acum, ci trebuia întreruptă pomenirea Patriarhului Alexei a toată Rusia, Românii trebuiau să întrerupă pomenirea Patriarhului Iustinian Marina si Grecii pomenirea Patriarhului Athenagoras, pentru că acești Patriarhi au băgat Biserica Ortodoxa în WCC (Consiliul Mondial al Bisericilor).  Iată că e puţin cam tardivă oprirea pomenirii, dar, în fine, mai bine mai târziu decât niciodată. De Mănăstirile din Sfântul Munte ce să mai vorbesc… sunt mulţi Ieromonahi care nu mai pomenesc demult la Chilii si Mănăstiri athonite pe Patriarhul Bartolomeu  al Constantinopolului. Ucenicul Cuviosului  Efrem Katunakiotul ne-a confirmat că la el la chilie niciodată nu a fost pomenit numele Patriarhului Bartolomeu. Nici Mitropolitul Augustin de Florina în ultimii 30-40 de ani nu a pomenit pe niciunul dintre Patriarhii ecumenişti ai Constantinopolului. Slavă lui Dumnezeu! Creștinii se cern. Numai cei răuvoitori şi ignoranți îi vor numi schismatici pe cei care se îngrădesc de eretici şi erezie…

 

        Ascultarea este până la erezie, iar ruperea comuniunii nu este faţă de Biserică, ci, faţă de Episcopul, Preotul sau Patriarhul care învaţă erezia, conform Sfinţilor Părinţi şi Canonului 15 al Sinodului I-II  de la Constantinopol (vezi Pidalion).

 

        Unii au impresia greşită că dacă nu mai pomenesc Episcopul, s-au rupt de Biserică. Biserica este Hristo-centrică, nu Episcopo-centrică. Dacă Episcopul învaţă ortodox, atunci el păstrează Ierarhia şi Succesiunea Apostolică, dacă însă nu învaţă ortodox, nu mai are niciun rol, numit fiind minciuno-episcop (Canonul 15 al Sinodului I-II de la Constantinopol). Sf. Ierarh Marcu Evghenicul a murit în afara comuniunii cu Patriarhia Constantinopolului, rupându-se de ea, şi a cerut ca la înmormântarea lui să nu vină vreun Episcop sau vreun cleric care semnase unirea cu papistaşii.

 

        Mulţi sfinţi mari (Sf. Teodor Studitul, Sf. Maxim Mărturisitorul, Sf. Ioan Damaschin, etc.) au întrerupt comuniunea cu episcopii eretici, iar după mintea unor „teologi” ar însemna că aceşti sfinţi nu sunt sfinţi, ci „schismatici” şi „rupţi de Biserică”. Nu este vorba de „revoltă” sau de „repulsie” faţă de un om sau Patriarh, ci e vorba de îngrădire faţă de erezia promovată de acel om sau Patriarh.

 

        Întreruperea pomenirii este pedagogică, este o delimitare faţă de idei și mustrare față de persoană (grup de persoane). Întreruperea pomenirii nu este același lucru cu anatema, ci este un mod de a atrage atenția unui frate ortodox ce a alunecat pe căi greșite (înșelări și erezii) și de delimitare față de ce nu este ortodox în ideile sale sau faptele sale.

 

       Preot Matei Vulcănescu – Sfânta Mitropolie a Pireului

 

          

Anunțuri

20 comentarii

Din categoria Uncategorized

20 de răspunsuri la „Oprirea pomenirii Episcopului Locului: Schismă? Erezie? Protest?

  1. Pr Claudiu

    In cazul întreruperii pomenirii episcopului (să nu fie!), cum procedăm cu Sf Antimis fără de care nu se poate sluji Sf Liturghie?!

    • am sa public articolul lui Gheron Sava Aghioritul si Gheron Gavriil pe acest subiect, acolo o sa vedeti cum se procedeaza practic. Macar sa nu fie nevoie, dar dupa cum se vede cu acest asa zis sinod e foarte posibil sa fie nevoie…

    • Aparator al Ortodoxiei

      Pai, tocmai asta-i legatura cu Biserica Ortodoxa Universala, Antimisul si pomenirea episcopului. Ia-i Antimisul si nu mai poate face deloc Sf. Liturghie…si atunci sa vezi rupere a comuniunii, sau schisma…

      • Gresit! Antimisul nu e un obiect magic. Antimisul a aparut in secolul 7 datorita prigoanei iconoclaste ca preotii sa poata sluji in catacombe, case, etc. Daca episcopul e eretic nu ai nevoie de antimisul lui.

  2. Doamne ajuta,Parinte.Frumos articolul.Vreau sa va intreb,ce ne vom face atunci cand vor afla canu-i mai pomenim pe ierarhii ecumenisti la Altar,si ne vor caterisi,izgoni din bisericile de zid pe care le stapanesc? Unde mai slujim?caci vor pune pe altii,in acestea, iar turma nestiutoare va merge la ei.Nu ne vor mai lasa sa purtam reverenda si ne vor vana cu puterea stapanirii laice,polotienesti,pe care o au

  3. Ortodox

    Doamne Ajuta!
    Ma bucur sa aud ca exista preoti in Romania care resping ecumenismul si care se gandesc sa nu mai pomeneasca ierarhi ecumenisti la Sfanta Liturghie. Eu gandesc ca ei vor fi inalaturati insa Dumenezeu va actiona in aceste cazuri. Adica se va gasi/face un locas unde se va putea savarsi Sfanta Liturghie . In cazuri de prigoana se schimba randuiala referitoare la locul unde se face Sfanta Liturghie. Pana la urma catacombele sau padurile nu se sfinteau si totusi acolo se savarsea Sfanta Litughie. Eu voi participa la Liturghia unde nu se va pomeni ierarhul ecumenist chiar daca va trebui sa calatoresc sute de km. Si in mod similar sunt sigur ca vir face si alti ortodocsi care nu vor sa fie in comuniune cu ereticii.

    • Foarte frumos aţi răspuns, subscriu. Probabil că vom fi mult mai uniţi – preoţii mărturisitori care nu se tem de represalii şi credincioşii care nu se tem să-i susţină pe preoţi, inclusiv material.

    • Inaintea lui Dumnezeu, ierarhul care s-a lepadat de ADEVAR, s-a lepadat de Hristos si a iesit practic, din Biserica Ortodoxa ! Inaintea lui Dumnezeu acest ierarh nu are puterea sa cateriseasca un preot care a ramas in Biserica, credincios lui Hristos !!!!!!!

      Eu asa cred ! Va rog sa-mi spuneti daca gresesc !!!!!

  4. Pingback: Pr. Matei Vulcănescu – Oprirea pomenirii Episcopului Locului: Schismă? Erezie? Protest? | Graiul Ortodox

  5. Pingback: Oprirea pomenirii Episcopului Locului: Schismă? Erezie? Protest? | Dragostea se bucură de adevăr

  6. Pingback: Ce spun canoanele Bisericii despre ascultarea faţă de ierarhii care au apostaziat la sinodul tâlhăresc din Creta – SINODUL TÂLHĂRESC

  7. Pingback: Ce spun canoanele Bisericii despre ascultarea faţă de ierarhii care au apostaziat la sinodul tâlhăresc din Creta | ortodoxiadreaptacredinta

  8. Rugaciunea e vorbirea cu Dumnezeu, pomenirea ereticului “episcop”e vorbirea cu satana

    ​Sf. Atanasie cel Mare, Patrologia Graeca, 26:1185d-1188c: ”fugiti de cei care, prefacandu-se ca nu sunt de acord cu Arie, de fapt slujesc impreuna cu cei care il urmeaza”.

    Sf. Grigorie de Nissa, ”Despre rugaciune”: ”Cand credinciosii si preotii pomenesc un episcop eretic, ei nu se adreseaza Tatalui ceresc, ci lui satan insusi”.

  9. Sa speram ca vor fi din ce in ce mai multi credinciosi,care se vor opune iudelor!

  10. Banica Aurelian

    M-am intalnit cu cineva la Sf Liturghie sustinuta la Catedrala Neamului si care a fost participant la Sinaxa de la Creta si mi-a povestit ca s-a dus la intrunirea de la Iasi la care s-a dezbatut problema Creta. Acolo a luat cuvantul si a citat pe Sf Vasile cel Mare la care prima reactie a calugarilor a fost sa-l huiduiasca si sa-l faca eretic si multe vorbe jignitoare. La sfarsitul discutiilor la iesire s-a intalnit cu o adolescenta care a fost intrebata de ce a venit la intrunire, iar ea nevinovata a spus ,, sa ma lamuresc cu subiectul Creta,, si a spus ,, cu subiectul Creta nu m-am lamurit dar m-am convins ca Hristos sigur nu a fost cu cei care aici in sala l-au aparat de cei ce-au fost la Creta,,. De subiectul Creta nu suntem raspunzatori noi mirenii, au mai fost sinoade talharesti care au fost combatute de alte Sinoade Sfinte adica de Ierarhii pazitori de dreapta credinta. Atata timp cat noua mirenilor nu ni se cere sa schimbam Crezul nu putem sa dam anatema pe nici-un Ierarh pentru ca nu avem aceasta imputernicire. Am primit zilele trecute un mesaj fara autor care spunea ,, Sa dam anatema pe toti Ierarhii participanti la Creta sa nu-i mai pomenim etc etc si acum spuneti dupa mine ( zicea el) anatema lui cutare si lui cutare…Frati mireni noi nu avem teologie incat sa discernem care este eretic si care nu pentru ca fiecare citeaza un Sfant Parinte incat sa iasa la socoteala planul lui, nu Adevarul care este Hristos. Ce putem face noi mirenii, este sa ne rugam, asa cum ne invata Sf Apostoli , pentru conducatorii nostri si sa-i lumineze Bunul Dumnezeu ca sa ne conduca spre mantuire nu spre pieire. Cati din noi pomenim pe conducatorii bisericii si pe conducatorii tarii? Poate 1% din populatia Romaniei. Dar in schimb ne-am cumparat plasme la care sa privim ore in sir dezbateri pe tema ortodoxiei si cand ne saturam de atatea dispute schimbam pe un meci sau telenovela. Asta suntem noi mirenii. Cand Stefan cel Mare suna din trambita si chema poporul la razboi sa apere dreapta credinta, toti cu mic cu mare mergea la razboi. Acum cand se declanseaza un razboi ne suim in pat, luam telecomanda, berea, seminte si privim la televizor. Acum fratii mei mireni cine este mai necredincios, Ierahii nostri sau noi. Sa nu credeti ca Dumnezeu pedepseste doar pe cei care l-au prigonit ci si pe noi care nu am facut ascultare de porunca data sa ne rugam unii pentru altii. Iar acum cel fara de vina sa arunce primul piatra. Acum citez tot acea persoana cu care m-am intalnit la Catedrala Neamului ,, Daca cei care ne huiduie s-ar rupe de Biserica si si-ar forma biserica lor am scapa de eretici,, Sunt vorbe grele care pe unii sigur ii va deranja, dar le-am spus tocmai ca sa scot in evidenta cat de incurcate su caile spre Domnul Dumnezeu si ca noi mirenii repet nu ne ramane decat rugaciunea pentru ca nu cunoastem teologia, ,, Fericiti facatorii de pace nu de dreptate mi-a spus o maica fara teologie inalta dar cu frica de Dumnezeu. Atata timp cat mai avem un Ierah ,,Sfant,, in viata care se numeste Iustinian nu credeti ca ar iesi din ,,barlogul de la Rohia ca sa palmuiasca cativa Ierarhi eretici precum odinioara Sf Nicolae? Credeti ca el sta ca noi cu telecomanda in mana la stiri? Nuuuuu Preasfintia Sa face ascultare de Dumnezeu cu porunca ,, rugati-va unii pentru altii,, iar asta o spun de la mine, nu arunca cu vorbe grele ca sa demonstrezi ca tu ai dreptete ci cu duhul blandetei si al smereniei alungi pe demonii parerii de sine. Diavolul poate sa intunece mintea celui care crede ca apara ortodoxia cu violenta asa cum l-a intunecat candva pe Arie. Nu cu duhul maniei scoti pe diavolul din biserica ci cu duhul smereniei. Dumnezeu nu are nevoie de aparatori impatimiti ci de aparatori curati cu inima. Nu am scris aceste randuri ca sa incep o dezbatere cu altii pe aceasta tema, nu am sa intru din nou sa vad daca mi-a raspuns cineva, am vrut sa astern aceste randuri din dragoste catre aproapele meu si sa impartasesc gandurile mele si altor crestini care nu au privilegiul sa se intalneasca cu fete bisericesti si sa afle cat mai multe pareri ca sa-si poata forma o idee. Bunul Dumnezeu mi-a randuit sa fac distributie de carte religioasa pe la manastiri si sa aflu multe opinii si parerei. Din toate cate am ascultat am ramas la ideea RUGACIUNII, ea este salvarea noastra. Asa ca in incheiere nu trebuie sa arunc anateme pentru ca nu sunt imputernicit sa fac acest lucru ci sa va rog sa spuneti in gand fiecare atat cat puteti dar cu inima curata ,, Doamne Dumnezeul meu Tu vezi cat sunt de mic si nepregatit, Tu care mi-ai dat conducatori care sa ma conduca spre Tine si Imparatia Ta te rog eu ticalosul care nimic bun nu fac in aceasta viata lumineaza-I pe pastorii bisericesti sa nu tradeze Dreapta Credinta ci sa ne conduca spre Tine, spre viata vesnica amin.
    Ma iertati fratilor daca v-am suparat cu ceva si Bunul Dumnezeu sa va ierte sa va binecuvinteze si viata vesnica sa va daruiasca.

    • Graga Banica Aurelian, fiecare dintre noi e responsabil de Sinodul din Creta, nu numai ierarhii ci fiecare dintre noi, conform Sfintilor Parinti: Sa nu spui ca esti cersetor sau soldat sau slujitor si ca nu ai treaba cu erezia, ca Dumnezeu te va intreba de ce nu L-ai marturisit! spune Sf Ioan Hrisostom intr-una din omiliile lui…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s